Welkom op mijn weblog waar kind en opvoeder centraal staan. Hier vind je informatie en tips op het gebied van opvoeding en kinderopvang, verhalen en informatie over de dagelijkse praktijk van de pedagogisch medewerker, nieuwtjes, grappige kinderuitspraken en anekdotes en heel veel beeldmateriaal van activiteiten en uitstapjes. Op deze manier probeer ik mijn beroep in beeld te brengen, andere opvoeders te inspireren en zelf actief bezig te zijn met mijn passie voor pedagogiek. Zelf ben ik vakvolwassen pedagogisch medewerker op de BSO. Veel lees- en kijkplezier en laat gerust een berichtje achter!


- Wendy Hoogeveen


donderdag 3 juni 2010

Praktikum in der Köllnischen Heide (4)

Vandaag was mijn tweede stagedag in de Grundschule. Ik kreeg een klas toegewezen waar ik de ochtend deels participerend en deels observerend mocht doorbrengen. Het was een onderbouw groep. Kenmerkend hiervoor was dat de groepsruimte uit twee aan elkaar gekoppelde lokalen bestond: een speelruimte en een leslokaal.

De dag begon met vrij spel waar de kinderen me direct bij betrokken. Na een uitgebreid verhoor over wat ik kwam doen en waar ik vandaan kwam, wilden de kinderen een spel met me doen. De sfeer was gemoedelijk; de kinderen speelden in groepjes aan tafel of op de grond. De PM'er hield vanaf één van de tafeltjes de groep in de gaten terwijl ze met twee meisjes Halli Galli speelde.

Een klein meisje vertelde me dat ze wel Duits was, maar eigenlijk ook Turks en vroeg zich af wat ik was. Er ontstond een leuk gesprekje:

Meisje: waar kom jij vandaan?
Ik: uit Nederland.
Meisje: hebben ze daar ook een eigen taal?
Ik: ja, wij spreken Nederlands.
Meisje: hoe zeg je 'hallo' in het Nederlands?
Ik: 'hallo'
Meisje: neehee, niet in het Duits, in het Néderlands!
Ik: dat was Nederlands.
Meisje: ...

De lerares kwam de kinderen halen voor de rekenles.  Er werd rustig aan de opgaven gewerkt en de lerares liep rond om de kinderen te helpen. De PM'er fungeerde als onderwijsassistent en ook ik mocht hier en daar een helpende hand uitsteken. Op het bord hing in picto's het dagprogramma geplakt zodat de kinderen zelf konden zien wat er die dag ging gebeuren. Na een half uur geconcentreerd over de sommen gebogen te hebben gezeten, mochten de schriften opgeruimd worden. Het was tijd voor muziek en beweging. De kinderen zongen samen met de juf een aantal liedjes waarbij allerlei bewegingen gemaakt werden. Er wordt hier ook Engels onderwezen, dus één van de liedjes zongen ze in het Engels. Hierop volgde een taalles, kregen de katholieke kinderen godsdienstonderwijs en speelden de Islamitische kinderen met de PM'er. Daarna gingen alle kinderen buiten spelen en was het tijd voor de gezamenlijke warme lunch.

 
Kinderen dekken zelf de tafel en ruimen ook zelf op

Dingen die me opvielen:
  • Samenwerking en gelijkheid tussen lerares en PM, onderwijs en opvang vullen elkaar aan en profiteren van elkaar
  • Onderwijs en vrije tijd zijn met elkaar verweven, inspanning afgewisseld met ontspanning
  • Heel veel aandacht voor bevorderen van taalontwikkeling
  • De rustige houding naar de kinderen
  • Er staat niet veel materiaal in de ruimten maar dit is toch ruim voldoende, kinderen spelen echt
  • Kinderen hebben genoeg ruimte, zitten elkaar niet op de lip, er ontstaan zelden conflictsituaties 
  • De kinderen zijn heel zelfstandig, krijgen ook de ruimte om met verantwoordelijkheden om te leren gaan 
  • De PM'er heeft naast een opvoedkundige taak ook een rol in het onderwijs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter