Welkom op mijn weblog waar kind en opvoeder centraal staan. Hier vind je informatie en tips op het gebied van opvoeding en kinderopvang, verhalen en informatie over de dagelijkse praktijk van de pedagogisch medewerker, nieuwtjes, grappige kinderuitspraken en anekdotes en heel veel beeldmateriaal van activiteiten en uitstapjes. Op deze manier probeer ik mijn beroep in beeld te brengen, andere opvoeders te inspireren en zelf actief bezig te zijn met mijn passie voor pedagogiek. Zelf ben ik vakvolwassen pedagogisch medewerker op de BSO. Veel lees- en kijkplezier en laat gerust een berichtje achter!


- Wendy Hoogeveen


maandag 7 juni 2010

Be smart academy (1)

Na een korte voorbereidingsbijeenkomst in het SFBB gingen we op werkbezoek bij de be smart academy in het hart van de stad. Dit is een tweetalige Kita (Duits-Engels) die opgericht is door twee moeders.

Kinderen zijn op jonge leeftijd het best in staat om taalvaardigheden te leren. Het leren van een tweede (wereld)taal bereidt kinderen voor op het schoolse leven dat ze straks gaan leiden en geeft kinderen een belangrijke sleutel tot internationale communicatie. De 'pre-school' heeft een tweeledige missie:

  • een schoolvoorbereidende missie; de leergierigheid van kinderen voeden, hen leren zich te concentreren op een taak,
  • een maatschappelijke missie; door aan de internationale standaarden te voldoen, krijgen kinderen meer kansen om hun potentie optimaal te benutten en ontwikkelen.
Op de be smart academy zitten kinderen van 3 tot 6 jaar. Er zijn vijf groepen en op elke groep werken twee 'educators'. Eén van hen spreekt Engels, de ander spreekt Duits. De 'schoolse' activiteiten vinden plaats tussen 9:00u en 10:30u en tussen 14:00u en 15:30u. De verschillende leergebieden zijn kunst en handvaardigheid, sport, drama en muziek, ABC/123 (taal en rekenen) en (natuur)wetenschap. De inhoud van de lessen is afhankelijk van een thema dat regelmatig wisselt.

   
Links: in de be smart academy wordt gewerkt met het taalontwikkelingsprogramma 'Schlaumäuse'
Midden: de mandjes van de kinderen met daarboven de vlaggen van de landen waarvan ze de taal beheersen
Rechts: kinderen tekenen het postproces

Picasso-Gruppe (kunst en handvaardigheid): kinderen leren de wereld om zich heen kennen en begrijpen door te observeren, (zintuiglijk) verkennen en door creatief te zijn. Kinderen leren dat ze hierdoor dingen ontdekken en door hun ontdekkingen soms verbaasd raken. Dit laatste roept weer nieuwsgierigheid op om verder te verkennen. Door creatieve activiteiten wordt zowel het cognitieve als magische denken gestimuleerd. Kinderen verwerken de realiteit maar ook fantasie door creatief bezig te zijn. Ook leren ze observeren en verbeelden. Daarnaast zijn taken als herkennen en benoemen van kleuren, vormen en materialen en concentreren belangrijk. Artistieke vaardigheden die de kinderen hier aangeleerd krijgen zijn bijvoorbeeld: schilderen, tekenen, boetseren, collages maken, werken met natuurlijke materialen, werken met textiel, verkennen van kunst in boeken en bezoeken van galerieën, mozaïeken, fotograferen.
Beethoven-Gruppe (drama en muziek): muziek wordt gezien als levensbehoefte. Kinderen horen muziek niet als een losstaande kunstvorm te zien, maar als deel van het leven. De gedachte hierachter is dat bijna alles in het leven op een bepaalde manier met muziek of muzikale expressie gelinkt kan worden. Denk aan emotionele expressie, lichaamsbeweging, communicatie, religie, spel, etc. Voor veel kinderen is muziek een bron van gevoel en door muzikale expressie kan het kind een positief zelfbeeld, intelligentie en een gevoel van innerlijke balans verwerven. Hier leren de kinderen noten lezen, eenvoudige vormen van muzikale expressie, het bespelen van instrumenten, het maken van simpele instrumenten en experimenteren met geluiden en stilte. 

Einstein-Gruppe (ABC-123): je weg vinden in ruimte en tijd, dat is een ingewikkelde opgave dus moeten kinderen zich leren te oriënteren. Wegen, meten, schatten, vergelijken en ordenen zijn wiskundige vaardigheden die aan de orde komen. Ook de wereld van getallen gaat hier voor de kinderen open. Er wordt een begin gemaakt aan het abstract denken. Naast cijfers spelen in deze groep ook letters een belangrijke rol. Kinderen leren zowel de Duitse als de Engelse taal en elke taal wordt in gelijke hoeveelheid aangeboden. Woorden worden aangeboden met plaatjes. Ze leren niet alleen het alfabet maar leren over schriften uit andere culturen, leren omgaan met informatiebronnen, krijgen te maken met taal in de vorm van literatuur en kunst, leren omgaan met allerlei schrijfmaterialen (inclusief de computer). 

Darwin-Gruppe (natuur en wetenschap): de natuur wordt door de kinderen met alle zintuigen ervaren. De kinderen worden gestimuleerd zich bewust te worden van deze ervaringen en er vragen over te stellen. Later kan hierop worden voortgeborduurd naar diverse natuurkundige onderwerpen. Contact met dieren en planten en het leren geven om 'levende dingen' is een belangrijke taak. Kinderen zorgen voor kleine huisdieren zoals konijnen en schildpadden en leren in de tuin de namen van allerlei planten. Ook in deze groep staat verkennen en experimenteren centraal. Er is aandacht voor de perceptie van natuurlijke fenomenen en chemische processen, de elementen, ecologie en milieu, het gebruik van verschillende materialen en de herkomst ervan en het trekken van vergelijkingen tussen natuur en techniek.

Links: trommels (Beethoven-Gruppe)
Midden: veiligheidsbrillen (Darwin-Gruppe)
Rechts: balletkelder (Olympia-Gruppe/Beethoven-Gruppe)

 Olympia-Gruppe (sport en beweging): basisoriëntatie in de ruimte, kennis van mogelijkheden en grenzen van het lichaam, fysieke consequenties van fysiek gedrag, bewustwording van omgeving door fysieke gewaarwordingen. Kinderen maken kennis met atletische sporten, balsporten en de nadruk ligt steeds op spel en plezier. Ze oefenen hun reactievermogen, conditie, werken in teamverband en snelheid. Ze leren ook goed voor hun lichaam te zorgen en gezond te eten.

    


Dingen die me opvielen:
  • De dag verloopt heel gestructureerd.
  • De opzet is heel schools, kinderen komen om te leren, eigenlijk is het een soort kleuterschool waarin ook aspecten van kinderdagopvang terug komen.
  • De kinderen worden voorbereid op een plaats en functie in de maatschappij.
  • Er is veel aandacht voor taalontwikkeling (Duits en Engels in gelijke mate).
  • De originele cultuur van ieder kind wordt gerespecteerd, er is veel aandacht voor etnische, religieuze en culturele diversiteit, ze proberen mee te doen aan belangrijke feestdagen uit alle aanwezige culturen.
  • Ieder kind is uniek en leert in zijn eigen tempo, het kind krijgt hier individuele supervisie bij.
  • Er wordt gewerkt naar het Berliner Bildungsprogramm, documentatie vindt plaats in het Sprachlerntagebuch.
  • Kleine kinderen mogen wel slapen (op matrasjes op de grond) maar liever niet omdat ze dan veel van het programma missen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter