Welkom op mijn weblog waar kind en opvoeder centraal staan. Hier vind je informatie en tips op het gebied van opvoeding en kinderopvang, verhalen en informatie over de dagelijkse praktijk van de pedagogisch medewerker, nieuwtjes, grappige kinderuitspraken en anekdotes en heel veel beeldmateriaal van activiteiten en uitstapjes. Op deze manier probeer ik mijn beroep in beeld te brengen, andere opvoeders te inspireren en zelf actief bezig te zijn met mijn passie voor pedagogiek. Zelf ben ik vakvolwassen pedagogisch medewerker op de BSO. Veel lees- en kijkplezier en laat gerust een berichtje achter!


- Wendy Hoogeveen


maandag 7 juni 2010

Be smart academy (2)

"Smart people have it easier in life - be smart!"
Dit is een boodschap die in het hele gebouw wordt omarmd en uitgedragen. De Britse directrice Rose Thornton staat pal achter het strikte, ambitieuze beleid. Vol trots vertelt ze ons over de be smart academy en beantwoordt ze onze vragen.

Waarom een tweetalige opvang?
"We werken aan een vroeg-linguistische ontwikkeling voor kinderen in een maatschappij waarin verschillende talen gesproken worden. Ons tweetalige dagprogramma sluit goed aan op de behoeften van de ouders die belang hechten aan educatie en banen hebben met een internationaal karakter. Kinderen worden voorbereid op de overgang naar een tweetalige basisschool of een Engelstalige internationale school. De kinderen ontwikkelen bovendien begrip van en respect voor andere culturen. Taal zien we als middel om doelen te bereiken."

Hoe ziet tweetalige opvang en educatie eruit?
"Op elke groep werkt één Engelse en één Duitse medewerker. Zij besteden allebei evenveel tijd met de kinderen. De Engelse medewerker spreekt alleen maar Engels en de Duitse alleen Duits. Wanneer het kind de Engelse medewerker in het Duits aanspreekt, zal het een Engels antwoord krijgen. Zo ontwikkelen de kinderen een taal-specifieke relatie met hun onderwijzers. Voor alle kinderen is een speciaal 'behoeftenplan' met betrekking tot taalvaardigheid opgesteld zodat ieder kind de optimale ondersteuning krijgt. Ook wordt voor ieder kind een taalontwikkelingsdagboek bijgehouden."

Voor welke kinderen is de be smart academy het meest geschikt?
 "Voor ouders en kinderen met een leergierige houding, met vertrouwen in zichzelf en anderen en met interesse voor internationale educatie. Vanzelfsprekend is de be smart academy zeer geschikt voor kinderen met een tweetalige achtergrond, er zijn hier zelfs kinderen die wel drie of vier talen spreken. We zijn er ook voor Duitse kinderen waarbij in de opvoeding de ontwikkeling van een internationaal georiënteerde en liberale houding gewenst zijn. En dan zijn er natuurlijk nog ouders die het gewoon leuk vinden als hun kinderen leren over verschillende culturen."

Welke educatieve doelen worden nagestreefd?
"Ten eerste zelfbewustzijn en autonomie. Zelfvertrouwen en sociale vaardigheden worden geleerd in interactie met anderen. Kinderen leren gevoelens bij zichzelf en anderen te herkennen en om te gaan met verantwoordelijkheden en problemen. Dit gebeurt in kleine, veilige groepjes en in een gestructureerde omgeving. Kinderen kunnen er zo achter komen wat hun sterke en minder sterke kwaliteiten zijn. We stimuleren hen open te staan voor nieuwe ervaringen en eigen meningen te vormen. Dan is er de taalvaardigheid. We willen de natuurlijke drang om taal te ontdekken en ermee te experimenteren stimuleren. Opgroeien in een tweetalige omgeving helpt het kind in zijn cognitieve ontwikkeling en de ontwikkeling van perceptie en waardering van culturele diversiteit. Denk bij praktische taalvaardigheden aan verbale communicatie, luistervaardigheid, tekstbegrip, ontwikkeling van creativiteit en verbeeldingskracht, werken met verschillende schrijfmaterialen en -technieken. Een ander doel is leren leren. Kinderen zoeken zelf antwoorden op vragen, ontwikkelen eigen ideeën, leren logisch redeneren en maken gebruik van hun talenten. In samenwerking met anderen leren ze bijvoorbeeld open te staan voor andermans ideeën en hiervan te leren, onderhandelen, besluiten nemen en reflecteren op gedrag. Leergierigheid en nieuwsgierigheid worden steeds gestimuleerd. Als laatste wil ik sociale vaardigheden noemen. De kinderen worden zich bewust van verwachtingen, behoeften en gevoelens van anderen, ontwikkelen empathisch vermogen, leren om te gaan met verschillen, oefenen met democratische besluitvorming en worden begeleid in hun morele ontwikkeling."

Is er naast dit overweldigende educatieve programma ook nog ruimte voor vrij spel?
"Daar is binnen de dagstructuur zeker ruimte voor! Er zijn elke dag zeker twee momenten vrij geroosterd waarin de kinderen gewoon kunnen spelen. Dit kan binnen in de activiteitenruimten maar er is ook een prachtig vormgegeven buitenruimte." 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter