Welkom op mijn weblog waar kind en opvoeder centraal staan. Hier vind je informatie en tips op het gebied van opvoeding en kinderopvang, verhalen en informatie over de dagelijkse praktijk van de pedagogisch medewerker, nieuwtjes, grappige kinderuitspraken en anekdotes en heel veel beeldmateriaal van activiteiten en uitstapjes. Op deze manier probeer ik mijn beroep in beeld te brengen, andere opvoeders te inspireren en zelf actief bezig te zijn met mijn passie voor pedagogiek. Zelf ben ik vakvolwassen pedagogisch medewerker op de BSO. Veel lees- en kijkplezier en laat gerust een berichtje achter!


- Wendy Hoogeveen


dinsdag 8 juni 2010

Parkeer hier je kind!

De INA-Kita Dresdenerstrasse ligt in het hart van Kreuzberg. Mijn mond viel open van verbazing toen we arriveerden. Dit was niet zomaar een kindercentrum; dit was een omgebouwde parkeergarage!

In het kader van de International Building Exhibition 1986 heeft de architect Spangenberg een ongebruikte parkeergarage omgetoverd in een prachtig kindercentrum. Het gebouw heeft drie verdiepingen waarin door het glazen dak veel natuurlijk licht valt. Ook is er een enorme gymzaal in de kelder en het pronkstuk van het gebouw is een gigantische daktuin die midden in de drukke stad een groene oase van rust vormt.

Het centrum biedt opvang aan ruim 130 kinderen in de leeftijd van 1 tot 6 jaar. Er zijn zeven groepen, ingedeeld naar leeftijd en afhankelijk van de leeftijd bestaan de groepen uit 14 tot 24 kinderen. Op elke groep werken drie PM'ers. Het bijzondere is dat de PM'ers de groep volgen, zo hebben de kinderen van begin tot eind dezelfde leidsters en ervaren ze een hoge mate van continuïteit.

40% van de kinderen heeft een ander land van herkomst (voornamelijk Turkije); er zijn momenteel wel 22 verschillende nationaliteiten aanwezig. In elke groep is een PM'er aanwezig die vloeiend Turks spreekt zodat de ontwikkeling van de moedertaal ook gevolgd kan worden. Daarnaast vergemakkelijkt dit de communicatie met de ouders. Ook zijn er 'Integrationskinder' aanwezig; kinderen die om de een of andere reden extra aandacht en begeleiding nodig hebben. 

   
Midden: de ondergrondse gymzaal 

's ochtends deelt de groep zich in kleinere groepjes en kunnen de kinderen aan allerlei activiteiten deelnemen. De kinderen worden geobserveerd en naar aanleiding van hun interesses, mogelijkheden en vragen wordt een programma aangeboden. De rode draad in het werk vormt ook hier het Berliner Bildungsprogramm. Er wordt veel waarde gehecht aan de band en samenwerking met ouders. Er worden dan ook veel projecten gedaan waaraan ouders enthousiast meewerken: van kinderkunsttentoonstellingen tot vlooienmarkt en van voorleesuurtjes tot 'slaapfeestjes'. Er is zelfs een speciaal oudercafé ter bevordering van sociale contacten.

  
Links: aandacht voor verschillende culturen
Midden: aandacht voor diversiteit
Rechts: kinderparticipatie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter