Welkom op mijn weblog waar kind en opvoeder centraal staan. Hier vind je informatie en tips op het gebied van opvoeding en kinderopvang, verhalen en informatie over de dagelijkse praktijk van de pedagogisch medewerker, nieuwtjes, grappige kinderuitspraken en anekdotes en heel veel beeldmateriaal van activiteiten en uitstapjes. Op deze manier probeer ik mijn beroep in beeld te brengen, andere opvoeders te inspireren en zelf actief bezig te zijn met mijn passie voor pedagogiek. Zelf ben ik vakvolwassen pedagogisch medewerker op de BSO. Veel lees- en kijkplezier en laat gerust een berichtje achter!


- Wendy Hoogeveen


dinsdag 1 juni 2010

Kaspar Hauser Therapeutikum

De lunch vond vandaag plaats in 'ELLAS'; een bijzondere, biologische bistro in stadsdeel Mitte. Bijzonder, omdat de bistro geheel gerund wordt door mensen met een psychische beperking. Met de hulp van het Kaspar Hauser Therapeutikum wordt hen geleerd een zo zelfstandig en plezierig mogelijk bestaan op te bouwen.


De naam Kaspar Hauser staat voor de kracht van het goede in ieder mens. Kaspar was een raadselachtige Duitse vondeling. Na 15 jaar in een donkere cel geleefd te hebben, liet zijn bewaker hem vrij. Hij werd gevonden in Neurenberg, kon nauwelijks lopen of spreken en treurde om zijn houten paard; het enige bezit dat hij ooit had gehad. Hij was heel klein en hij leed aan epilepsie en katalepsie. Hij had de ontwikkelingsleeftijd van een vijfjarige terwijl hij al 16 jaar was. Een godsdienstfilosoof leerde hem lezen en schrijven, gaf hem homeopathische behandelingen en spoorde Kaspar aan een dagboek bij te houden. Zo fleurde hij langzaam op en vertelde hij zijn levensverhaal.

Serv waarschuwde ons van tevoren, er gaat wel eens iets mis maar over het algemeen is het eten er prima. Ik was benieuwd!

Links: Kasparbaum voor het woonhuis van Kaspar Hauser in Ansbach


Ik bestelde rode linzensoep en een kop Yogi thee want het was koud en aan de zakjes hangen altijd leuke spreuken. De medewerkers namen in opperste concentratie de bestelling van onze grote groep aan en niet veel later werd er geserveerd. De soep was formidabel, dat moet gezegd, maar mijn thee zag er toch ietwat opmerkelijk uit. Een grote kop met een dikke schuimlaag waar een theezakje in hing. Na een korte inspectie bleek ik cappuccino-thee te hebben. Hoewel erg origineel, was het niet te drinken dus ik bestelde toch maar een nieuwe kop thee (ohne Kaffee, bitte). De tweede poging was voorbeeldig en de spreuk op mijn theezakje maakte het helemaal af: "Ube dich im Vergeben".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter