Welkom op mijn weblog waar kind en opvoeder centraal staan. Hier vind je informatie en tips op het gebied van opvoeding en kinderopvang, verhalen en informatie over de dagelijkse praktijk van de pedagogisch medewerker, nieuwtjes, grappige kinderuitspraken en anekdotes en heel veel beeldmateriaal van activiteiten en uitstapjes. Op deze manier probeer ik mijn beroep in beeld te brengen, andere opvoeders te inspireren en zelf actief bezig te zijn met mijn passie voor pedagogiek. Zelf ben ik vakvolwassen pedagogisch medewerker op de BSO. Veel lees- en kijkplezier en laat gerust een berichtje achter!


- Wendy Hoogeveen


zaterdag 5 juni 2010

"Dit moet je écht even zien!"

Hij weet meer van Berlijn dan de gemiddelde Berliner. Hij heeft op reeds respectabele leeftijd de bruisende energie van een twintiger. Zijn passie voor kwalitatieve kinderopvang reikt tot ver over onze landsgrenzen. Zijn naam is Serv Vinders, adviseur van Childcare International en voor één week onze 'Blitz-gids' in Berlijn.

Hij weigerde met zo'n stom vlaggetje aan een stok rond te lopen (we waren immers geen toeristen maar tijdelijke Berliners) dus we moesten hem goed in de smiezen houden. Tijdverspilling komt in Servs vocabulaire niet voor en hij presteert het gauw ergens af te slaan terwijl jij even met je ogen knippert. Bij de les blijven dus! Gelukkig ben ik een wandelaar én gek op leuke weetjes en bijzondere plekjes dus mijn aandacht had hij. Ik had me geen betere gids kunnen wensen, al heb ik de afgelopen week moeten leren om drie keer zo snel te eten en drinken zodat zijn opgewekte en gedecideerde "we gaan!" niet al halverwege mijn maaltijd over de tafel klonk.

Wist je dat er in Berlijn meer bruggetjes zijn dan in Venetië? Dat je aan iemands kleurspoeling kunt zien of het een oost- of west-Berliner is? En dat sommige gebouwen die van marmer lijken gewoon hol blijken te zijn als je erop klopt? Maar Serv is niet alleen een wandelende Berlijn-Wikipedia, hij laat ons ook met onbevooroordeelde blik naar de kinderopvang kijken. Ik kwam er al snel achter dat dat ook niet anders kan; het is hier niet beter of slechter, het is gewoon heel ánders. En het is aan ons om daar inspiratie uit te putten. Serv hielp ons een handje door voor twee weken een verbod op het uitspreken van de term GGD te plaatsen want dat bleek soms toch een obstakel in ons denken te vormen. Toen we met eigen ogen zagen hoe veel Berlijnse PM'ers meer doen met minder, daagde Serv ons uit om de Heutinkgids 2010/2011 eens ritueel te verbranden en de mogelijkheden van natuurlijk of kosteloos materiaal te verkennen.

Hoewel we er een nieuwe reisleidster voor terug kregen, vonden we het unaniem ontzettend jammer dat Serv zaterdagavond moest vertrekken. Als dank hadden Miriam en ik een kleinigheidje voor hem gekocht; een shirt met de tekst 'Arm aber sexy'. We brachten de avond door in een Biergarten waar we traditionele Berliner Weisse mit Schuss dronken, Bratwurst aten en terug keken op alweer een fantastische dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter