Welkom op mijn weblog waar kind en opvoeder centraal staan. Hier vind je informatie en tips op het gebied van opvoeding en kinderopvang, verhalen en informatie over de dagelijkse praktijk van de pedagogisch medewerker, nieuwtjes, grappige kinderuitspraken en anekdotes en heel veel beeldmateriaal van activiteiten en uitstapjes. Op deze manier probeer ik mijn beroep in beeld te brengen, andere opvoeders te inspireren en zelf actief bezig te zijn met mijn passie voor pedagogiek. Zelf ben ik vakvolwassen pedagogisch medewerker op de BSO. Veel lees- en kijkplezier en laat gerust een berichtje achter!


- Wendy Hoogeveen


maandag 7 juni 2010

Evaluatiecyclus Berliner Bildungsprogramm


's Middags was er weer een bijeenkomst in het SFBB, deze keer onder leiding van Nina Bolt. Zij kwam ons uitleg geven over de evaluatie van het Berliner Bildungsprogramm.

Sinds 2004 is het BBP een verplichte methodiek binnen de Berlijnse staatskindercentra. Tot 2006 is er gewerkt aan conceptontwikkeling en hadden de kindercentra de gelegenheid om het werken aan de hand van het BBP te integreren in hun dagelijks werk. In 2008 vond een interne evaluatie plaats en in 2009 werd het BBP onderworpen aan een externe evaluatie.

Bij de interne evaluatie wordt door de PM'ers nagegaan op welke manier met het programma gewerkt wordt, wat er al goed gaat, waar hun sterke punten liggen en waar en hoe de kwaliteit van pedagogische processen nog verbeterd kan worden. Aan het eind van de evaluatie moeten de PM'ers deze vragen kunnen beantwoorden en met een concreet stappenplan komen.

Er zijn in totaal acht kwaliteitscriteria die geëvalueerd worden:
  1. Vormgeving van de dagelijksheid 
  2. Spel
  3. Werken met projecten
  4. Inrichting van de binnenruimte
  5. Observeren en documenteren
  6. Opvoedingsrelatie met de ouders
  7. Overgang naar de basisschool
  8. Kinderparticipatie (democratiseringsprocessen)
De interne evaluatie vindt op verschillende manieren plaats:
  • Gestructureerde zelfreflectie (kwaliteit van het eigen professionele handelen)
  • Gestructureerde groepsdiscussie (zelfreflecties worden naast elkaar gelegd en in het team besproken)
  • Bij het kwaliteitscriterium 'spel' is een extra evaluatie-instrument: observatie door een collega
  • Bij het kwaliteitscriterium 'opvoedingsrelatie met de ouders' is een extra evaluatieinstrument: een vragenlijst klanttevredenheid voor ouders

Dit is hoe de complete evaluatie eruit ziet: Materialien für die interne Evaluation zum Berliner Bildungsprogramm

Doelen van interne evaluatie zijn:
  • Versterking van het gevoel van verantwoordelijkheid en autonomie van het team
  • Prioretiseringsproces (welke stappen moeten in welke volgorde genomen worden)
  • Aanwakkeren van groepsdiscussie (hoe werken we, wat gaat er goed, wat vinden we belangrijk, waar willen we aan werken)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter