Welkom op mijn weblog waar kind en opvoeder centraal staan. Hier vind je informatie en tips op het gebied van opvoeding en kinderopvang, verhalen en informatie over de dagelijkse praktijk van de pedagogisch medewerker, nieuwtjes, grappige kinderuitspraken en anekdotes en heel veel beeldmateriaal van activiteiten en uitstapjes. Op deze manier probeer ik mijn beroep in beeld te brengen, andere opvoeders te inspireren en zelf actief bezig te zijn met mijn passie voor pedagogiek. Zelf ben ik vakvolwassen pedagogisch medewerker op de BSO. Veel lees- en kijkplezier en laat gerust een berichtje achter!


- Wendy Hoogeveen


vrijdag 11 juni 2010

Eindevaluatie

Dit is onze laatste dag in Berlijn. We sluiten onze studiereis af met een evaluatiebijeenkomst met Anette Hautumm in het FFB. We hebben met z'n allen een toptijd gehad, ontzettend veel boeiende, inspirerende, verrassende en soms zelfs schokkende dingen gezien. Natuurlijk willen we bepaalde inzichten, ideeën en tips mee naar huis nemen, daarom maken we een rondje waarin iedereen twee kleine tips en één groots idee mag noemen.


Een korte samenvatting van de evaluatie:
  • Gebruik van natuurlijke materialen (in natuurlijke kleuren)
  • Aanbod zintuiglijk materiaal (voelwanden, spiegels, windorgels, etc)
  • Drinken naar eigen behoefte, niet alleen op vaste momenten
  • Gebruik van beeldende middelen 
  • Soms de discussie met de GGD aangaan
  • Loslaten, kinderen kunnen meer zelf dan we denken
  • Positief benaderen (ga eens na hoe vaak je 'nee' zegt op een dag)
  • Niet te snel ingrijpen bij ruzie of huilen
  • De buitenruimte uitdagender maken
  • Kinderportfolio
  • Een kind ontwikkelt zich in z'n eigen tempo en houdt zich niet aan vooraf vastgestelde ontwikkelingsmijlpalen
  • Veel minder speelgoed, boekjes, puzzels, etc tegelijk aanbieden
  • Houd de kasten overzichtelijk en prop ze niet vol
  • Plak foto's van wat er in de kast staat op de plank zodat de kinderen weten waar het terug gezet moet worden
  • Betrek ouders meer bij je werk door je werk zichtbaar te maken middels foto's, muurkrant, kleine exposities of een voorstelling
  • Kijk vanuit kinderperspectief naar je ruimte (kruip eens op je knieën door de ruimte)
  • Creëer binnen een bewegingsruimte waar kinderen hun fysieke energie kwijt kunnen
  • Niet te veel regels; regels zijn er om je te helpen
  • Buitenruimtes zijn rustig doordat er bijna geen rijdend materiaal is, je kunt kinderen buiten op talloze andere manieren uitdagen
  • Oude foto's in klapper of mapjes bewaren zodat kinderen en ouders erin kunnen kijken (bijvoorbeeld tijdens een intakegesprek) en geef bij elke foto aan bij welk opvoeddoel het past
  • Weg met de konijnenhokken (de bedjes met spijlen), kinderen kunnen best op matrasjes slapen
  • Niet zo bang zijn om vies te worden (zowel de PM'ers als de kinderen)
  • Geef de brede school ruim baan
  • Verbeter de samenwerking en communicatie tussen kinderopvang en school

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter