Welkom op mijn weblog waar kind en opvoeder centraal staan. Hier vind je informatie en tips op het gebied van opvoeding en kinderopvang, verhalen en informatie over de dagelijkse praktijk van de pedagogisch medewerker, nieuwtjes, grappige kinderuitspraken en anekdotes en heel veel beeldmateriaal van activiteiten en uitstapjes. Op deze manier probeer ik mijn beroep in beeld te brengen, andere opvoeders te inspireren en zelf actief bezig te zijn met mijn passie voor pedagogiek. Zelf ben ik vakvolwassen pedagogisch medewerker op de BSO. Veel lees- en kijkplezier en laat gerust een berichtje achter!


- Wendy Hoogeveen


woensdag 2 juni 2010

Praktikum in der Köllnischen Heide (2)


Na een hartelijke ontvangst van de directrices kregen we een uitgebreide rondleiding. Eerst via het restaurant naar de buitenruimte en vervolgens naar het 'Freizeit' gebouw. Het eerste dat opviel was de ruimte: gi-gan-tisch! De buitenruimte bestaat er uit een sportveld, een atletiekbaan, twee speelpleinen en een kleuterspeelplaats. Daarbij ligt de school aan een prachtig park met een groot grasveld en dit grenst weer aan een speeltuin die het thema 'Sprookjes van Grimm' heeft. Het spreekt voor zich dat hier veelvuldig naar wordt uitgeweken.

De binnenruimte zag er eerlijk gezegd nogal sober uit. Met de lange, grauwgroene gangen en het muffe, donkere tapijt deed het zelfs een beetje denken aan een gevangenis. De directrice verklaarde dat er recentelijk een soort GGD-inspectie had plaatsgevonden en dat ze daarom alles van de muren gehaald hadden. Zodra de nacontrole achter de rug is, hangen ze alle werkjes en decoraties gewoon weer op.

Ik stond perplex van de hoeveelheid functieruimten in het vrijetijdsgebouw. De thema's en functies van de ruimten zijn samen met de kinderen bepaald. De kinderen hebben ook geholpen met het inrichten van de lokalen. Dit is wat we zoal tegenkwamen:

Poppenkamer en sprookjeskamer

 
Ruimte voor tafeltennis, tafelvoetbal, biljart en een danszaal waar ook ballet beoefend wordt

 Natuurkamer, kinderwerkplaats, computerruimte

Er waren nog meer ruimten, zoals een naaiatelier, een fotolab, een knutselruimte, een speel-o-theek, een keuken en een bouwkamer, er leek geen einde aan te komen! Bij elke deur hing een houten rekje en een bordje. Op het bordje stond de functie van de ruimte en hoeveel kinderen er maximaal tegelijk binnen mochten. In het houten rekje konden de kinderen hun pasje steken zodat de PM'ers in één oogopslag konden zien hoeveel en welke kinderen er binnen waren. De PM'ers werkten hier niet in een vaste ruimte maar hielden alle ruimten (die allemaal toegankelijk waren vanuit de lange gang waaraan ze lagen) en alle kinderen in de gaten.

Links: het schoolcafé; kinderen kunnen hier thee drinken, een versnapering nuttigen en MTV kijken
Midden: een van de functieruimten en het pasjesrek
Rechts: de kinderen eten 's middags warm in het Apetito-restaurant

Alle kinderen zijn hier vijf dagen per week aanwezig en het personeel heeft een contract van 38,5 uur dus ook hier wordt een hoge mate van continuïteit geboden. De PM'ers zijn er om de kinderen te helpen en ondersteunen waar nodig. Elke dinsdag gaat om 14:30u de schoolgong, wat betekent dat de buitenlesactiviteiten van start gaan. Kinderen kunnen per trimester een cursus (zoals judo, gitaarles, haken, aquarelschilderen of koken) uitkiezen. Als het weer het toestaat worden ook buitenactiviteiten aangeboden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter