Welkom op mijn weblog waar kind en opvoeder centraal staan. Hier vind je informatie en tips op het gebied van opvoeding en kinderopvang, verhalen en informatie over de dagelijkse praktijk van de pedagogisch medewerker, nieuwtjes, grappige kinderuitspraken en anekdotes en heel veel beeldmateriaal van activiteiten en uitstapjes. Op deze manier probeer ik mijn beroep in beeld te brengen, andere opvoeders te inspireren en zelf actief bezig te zijn met mijn passie voor pedagogiek. Zelf ben ik vakvolwassen pedagogisch medewerker op de BSO. Veel lees- en kijkplezier en laat gerust een berichtje achter!


- Wendy Hoogeveen


maandag 25 oktober 2010

Het recht van het kind op natuur

Al jaren probeert Richard Louv (schrijver van o.a. ‘Last child in the woods’) ons te wijzen op het belang van de relatie tussen kind en natuur. Deze relatie is een bedreigde soort en daar moeten we ons serieus zorgen om maken. Ook in Nederland is men ondertussen van deze noodzaak doordrongen. Dit jaar is er daarom een publiekscampagne gestart: ‘Ieder kind heeft recht op natuur!’. Omdat iedereen, ook jij, hierin wel iets kan betekenen, wil ik het graag onder de aandacht brengen.




Natuurtekortstoornis
Richard Louv spreekt in zijn boek ‘Last child in the woods’ over een ‘nature deficit disorder’. Dat klinkt nogal beladen maar hiermee wil hij duidelijk maken dat problemen van kinderen die tegenwoordig veel voorkomen (overgewicht, depressie, concentratieproblemen, etc) in direct verband kunnen staan met een tekort aan contact met de natuur. Onderzoeken van o.a. de Nederlandse Gezondheidsraad en UNESCO tonen bijvoorbeeld aan dat buiten zijn in de natuur kinderen aanzet tot meer bewegen waardoor wordt bijgedragen aan het voorkomen van overgewicht. Ook wordt de motorische ontwikkeling gestimuleerd en verbetert het concentratievermogen. Daarnaast vinden kinderen het makkelijker om sociale contacten te leggen in een natuurlijke omgeving.


Er ligt een taak voor onze kinderen
Omgekeerd geredeneerd is het voor de natuur ook belangrijk dat kinderen voldoende ervaring met natuur opdoen. Zonder begrip van en waardering voor de natuur is het lastig om natuur- en milieuvriendelijk gedrag te ontwikkelen. Dit is juist heel belangrijk omdat we nu maar ook in de toekomst te maken hebben met zaken als overbevissing, ontbossing, klimaatverandering en het uitsterven van diersoorten. Het is dus een kwestie van geven en nemen.

Petitie
In 2008 startte stichting wAarde een pleidooi het recht op natuurcontact formeel vast te leggen in het Internationale Verdrag van de Rechten van het Kind. Dit jaar stelde deze stichting een petitie op om van het kinderrecht op natuurcontact een mondiaal kinderrecht te maken. Dit recht houdt het volgende in:
-         toegang tot (kindwaardige) natuur in zijn of haar dagelijkse leefomgeving
-         dagelijks buiten spelen in en met de natuur
-         de natuur uit eigen ervaring leren kennen, beleven, waarderen en respecteren
-         de basis leren van (over)leven in de natuur
-         de oorsprong leren kennen van voedsel
-         een  besef ontwikkelen van andere levensvormen en onderlinge samenhang van alle leven
 
   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter