Welkom op mijn weblog waar kind en opvoeder centraal staan. Hier vind je informatie en tips op het gebied van opvoeding en kinderopvang, verhalen en informatie over de dagelijkse praktijk van de pedagogisch medewerker, nieuwtjes, grappige kinderuitspraken en anekdotes en heel veel beeldmateriaal van activiteiten en uitstapjes. Op deze manier probeer ik mijn beroep in beeld te brengen, andere opvoeders te inspireren en zelf actief bezig te zijn met mijn passie voor pedagogiek. Zelf ben ik vakvolwassen pedagogisch medewerker op de BSO. Veel lees- en kijkplezier en laat gerust een berichtje achter!


- Wendy Hoogeveen


maandag 31 mei 2010

Werkbezoek Kita Liebenwalderstrasse

Vroeg uit de veren, om 8.00u verzamelden we om ons eerste werkbezoek af te leggen. We gingen naar een Kita (Kindertagestätte) aan de Liebenwalderstrasse welke onderdeel is van Kindergärten City. Na een hartelijke ontvangst en een kop koffie met een door ouders gemaakt stuk Kuchen kregen we een rondleiding door het immense gebouw.

Het gebouw telt vier verdiepingen waarin 130 kinderen van 2 tot 6 jaar opgevangen worden door 17 pm'ers. Drie verdiepingen zijn bestemd voor de twee- tot vijfjarigen, de vierde verdieping is gereserveerd voor de kinderen van vierenhalf tot 6 jaar. Er zijn tien groepen maar deze groepen hebben geen vast lokaal. De groepen bestaan uit alle leeftijden, de 17 vaste leidsters werken met alle kinderen en kennen hen ook allemaal. Er is hier dus geen sprake van 'mijn groep' of  'mijn kinderen', iets wat de pm'ers in Nederland over het algemeen wel gewend zijn. Handig om te weten is dat alle pm'ers hier fulltime werken en dat er bij afwezigheid van een pm'er geen vervanging wordt ingezet. Wat dat betreft is er voor de ouders en kinderen een hoge mate van continuïteit.

De kinderen mogen na het ontbijt zelf weten waar ze gaan spelen en aan welke dagactiviteit ze willen deelnemen. Wel houden de pm'ers in de gaten dat een kind niet altijd hetzelfde doet maar ook eens iets anders probeert. Taal- en spraakontwikkeling speelt in deze Kita een belangrijke rol; 92% van de kinderen heeft een andere moedertaal dan Duits (voornamelijk Turks). Om deze reden is ook diversiteit (ruimte voor diverse familieculturen, tegengaan van discriminatie) een belangrijk thema hier. Er wordt gewerkt naar het Berliner Bildungsprogramm en ieder kind heeft een eigen Sprachlerntagebuch. Hier zal ik later nog op terug komen.

     
Links: weekplanning, overzichtelijk voor ouders, pm'ers en kinderen
Midden: overal in het gebouw komt het alfabet terug
Rechts: thema kleuren in woord en beeld

Kita Liebenwalderstrasse vindt het heel belangrijk om samen met ouders elk kind individueel en liefdevol in de ontwikkeling te begeleiden. Er wordt veel waarde gehecht aan een vertrouwensvolle en constructieve samenwerking met de ouders, welke dan ook nauw betrokken worden bij de opvang (ouderavonden, themabijeenkomsten, communicatiewanden/zichtbaar planmatig werken). De kinderen worden hier op een pedagogisch verantwoorde manier voorbereid op de basisschool, waar ze vanaf hun zesde levensjaar naartoe gaan. 

     
Links: beweging is een vast onderdeel in het activiteitenaanbod, in deze functieruimte ('Toberaum') wordt bewogen op muziek onder leiding van een PM'er die hier een workshop voor gevolgd heeft
Midden: uit het thema 'Ich'
Rechts: ook creativiteit wordt in de Liebenwalder Kita gestimuleerd, er is een atelier

Kernbegrippen in het dagelijkse pedagogische werk zijn:
  • Taal- en spraakbevordering (Wuerzburger Sprachprogramm, Sprachförderkoffer)
  • Het jaarcurriculum (verschillende projecten die betrekking hebben op de belevingswereld van het kind)
  • Beweging (zowel binnen als buiten is er voor de kinderen de mogelijkheid te bewegen, sport- en bewegingsuurtjes zijn vast onderdeel van het activiteitenaanbod)
  • Gezondheid (eetmomenten zijn culturele en sociale aangelegenheden met eigen rituelen, de maaltijden zijn op de kinderen gericht en worden in een eigen keuken bereid)
  
Links: er is aandacht voor de zintuigen, dit is bijvoorbeeld een stukje van een tactiele wand
Rechts: op stap in een herkenbaar hesje
Onder: ook cijfers, tellen en rekenen zijn thema's die door het hele gebouw terugkomen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter