Welkom op mijn weblog waar kind en opvoeder centraal staan. Hier vind je informatie en tips op het gebied van opvoeding en kinderopvang, verhalen en informatie over de dagelijkse praktijk van de pedagogisch medewerker, nieuwtjes, grappige kinderuitspraken en anekdotes en heel veel beeldmateriaal van activiteiten en uitstapjes. Op deze manier probeer ik mijn beroep in beeld te brengen, andere opvoeders te inspireren en zelf actief bezig te zijn met mijn passie voor pedagogiek. Zelf ben ik vakvolwassen pedagogisch medewerker op de BSO. Veel lees- en kijkplezier en laat gerust een berichtje achter!


- Wendy Hoogeveen


vrijdag 20 mei 2011

Mierplezier

Het maken van een mierenhuis was een groot succes. Het lijkt wel of kinderen geen genoeg kunnen krijgen van het zoeken naar en bekijken van kriebeldiertjes. Vooral de jongste bso-kinderen zijn superenthousiast. Hoe gaan we dat huis dan maken? Waar halen we de mieren vandaan? Kunnen ze wel ademhalen in het huis? En wat nou als ze geen jam lusten?

Eerst zand in het potje en dan jam erbij.

Dan gaan we op mierenjacht.

De mieren gaan in de pot. Dat is nog best lastig want mieren kunnen snel lopen en sommige rennen weg voordat ze in de pot belanden. Uiteindelijk hebben ze een stuk of 30 mieren gevangen. Zodra de kinderen zien hoe blij de mieren zich op de jam storten, vinden ze het niet zielig. In de deksel prikken we kleine luchtgaatjes. Aan het eind van de dag hebben we de pot in het donker gezet en nu is het afwachten. Hopelijk graven ze een mooi gangenstelsel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter