Welkom op mijn weblog waar kind en opvoeder centraal staan. Hier vind je informatie en tips op het gebied van opvoeding en kinderopvang, verhalen en informatie over de dagelijkse praktijk van de pedagogisch medewerker, nieuwtjes, grappige kinderuitspraken en anekdotes en heel veel beeldmateriaal van activiteiten en uitstapjes. Op deze manier probeer ik mijn beroep in beeld te brengen, andere opvoeders te inspireren en zelf actief bezig te zijn met mijn passie voor pedagogiek. Zelf ben ik vakvolwassen pedagogisch medewerker op de BSO. Veel lees- en kijkplezier en laat gerust een berichtje achter!


- Wendy Hoogeveen


zondag 18 juli 2010

Doe jezelf een ervaring cadeau!

Ervaren is voelen dat je leeft. Als PM'er wil ik de kinderen allerhande ervaringen die de ontwikkeling stimuleren aanbieden. Daar is niets mis mee, sterker nog: het is mijn werk. Maar waar haal je de inspiratie vandaan? Voor mij is het heel duidelijk een kwestie van inleven. En dan bedoel ik niet 'ik kan me voorstellen dat...' (passief) maar 'zelf heb ik ervaren dat...' (actief).

Het is niet alleen leuk maar ook zinvol om zo nu en dan eens contact te maken met het kind in jezelf. Laat al je zorgen los (is dat niet eng, gevaarlijk, vies, saai, te moeilijk, etc?) en probeer gewoon. Als het bevalt staat je maar één ding te doen; geef kinderen de boodschap 'Hee! Beleef je mee?'. Daarbij is het niet onverstandig om de spreuk 'goed voorbeeld doet goed volgen' in het achterhoofd te houden. Is een kind bijvoorbeeld  huiverig om zijn voetjes in de modder te planten of door het water van een sproeier te lopen? Dan ga jij voorop! Laat met een lach op je gezicht merken wat het met je doet. 'Huuu, koud hoor!', 'Oei, dat kriebelt!' of 'He, lekker zacht!'.

Na mijn voetverfactiviteit vroeg ik me af wat ik nog meer zou kunnen doen, voetgewijs. Naar aanleiding van een stukje in de krant besloot ik mezelf een inspiratiemiddag cadeau te doen en bezocht het blote voetenpark in Brunssum. Daar heb ik geen spijt van gekregen (hooguit wat spierpijn).


"Loop alsof je de aarde kust met je voeten, dan laat elke stap een bloem bloeien"


Lopen over allerlei materialen, zoals kiezels, keien, zand, houtsnippers, gras, modder, hout en grind. Voetje voor voetje, stap voor stap. Je bewust worden van het directe contact met de aarde. Continu je balans zoeken en vinden. Steeds een andere sensatie. Je laten verrassen door natuurlijke materialen. Nieuwe dingen proberen. Bewuste gewaarwordingen. Weldaad voor je voeten. Ontspanning door inspanning. Bakken vol voetinspiratie en heel veel plezier!



Balanceren, waden door een modderpoel, stammetjes hoppen.

Heel veel verschillende natuurlijke materialen om je voeten in te zetten.

Een survival-parcours over het water, voeten schrobben na afloop van de wandeling.

Ook zin in een middagje foot-fun? Bezoek voor meer informatie de website van het blotevoetenpark in Brunssum: http://www.blotevoetenpark.nl (Limburg)

Meer blotevoetenpaden in Nederland:

Foot-fun met kinderen:
  • Vul bakken met allerlei materialen, vloeibaar en vast, en laat de kinderen met blote voeten voelen. Voorbeelden: warm en koud water (al dan niet met badschuim), linzen, zand, papiersnippers, kiezelstenen, maizena-pap, kastanjes, etc.
  • Tenentikkertje
  • Spreekwoorden en gezegdes uitbeelden (kromme tenen, je hakken in het zand zetten, op je tenen lopen, voetje voor voetje, iemand op de voet volgen, staan te trappelen, stampvoeten, op één been hinken, etc)
  • Maak een gipsafdruk van je voeten
  • Verven met je voeten
  • Teennagels lakken
  • Voetjes inwrijven met ontspannende olie
  • Natte voetenspel (teken een cirkel op de grond, de cirkel stelt een plas water voor, maak een kring en houd elkaars handen vast, probeer iemand anders in de cirkel te trekken zonder de kring te breken, wie in de cirkel stapt heeft natte voeten en moet de kring verlaten)
  • Maak zelf een blote-voeten-route of bezoek een blote-voetenpad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter