Welkom op mijn weblog waar kind en opvoeder centraal staan. Hier vind je informatie en tips op het gebied van opvoeding en kinderopvang, verhalen en informatie over de dagelijkse praktijk van de pedagogisch medewerker, nieuwtjes, grappige kinderuitspraken en anekdotes en heel veel beeldmateriaal van activiteiten en uitstapjes. Op deze manier probeer ik mijn beroep in beeld te brengen, andere opvoeders te inspireren en zelf actief bezig te zijn met mijn passie voor pedagogiek. Zelf ben ik vakvolwassen pedagogisch medewerker op de BSO. Veel lees- en kijkplezier en laat gerust een berichtje achter!


- Wendy Hoogeveen


vrijdag 16 mei 2014

Ontwikkelingsgericht taxi rijden


Een collega van een kdv vroeg me laatst: “vind je het niet jammer dat je relatief veel tijd moet besteden aan taxi rijden? Ik bedoel, zou je niet liever tijd aan de kinderen besteden?” Daar moest ik even over nadenken. Het is waar, op een korte BSO-middag ben ik soms wel een kwart van mijn werktijd op pad met de taxi. Maar het is niet zo dat ik dan niet met de kinderen bezig ben.

Een voorbeeld.

Vandaag moet ik kinderen ophalen van twee verschillende scholen. Bij de eerste school loop ik naar het klaslokaal waar de kinderen op mij wachten. Ze zijn druk met elkaar in gesprek, zwaaien met gekleurde pakketjes en lachen. Ik ga even bij hen in de kring zitten en meteen krijg ik te zien waarmee ze precies zwaaien. Het zijn afscheidscadeautjes van “sta… sta… neppe juffen die het nog moeten leren”. Ze vertellen me enthousiast over hun dag (er was een afscheidsfeestje) en weten ook precies wat de stagiaires het volgende schooljaar gaan doen. Een van de kinderen gaat haar ‘neppe juf’ wel missen want nu moet ze weer aan een nieuwe wennen. Een ander meisje zegt dat ze later ook stagiaire wordt want dan mag je feestjes geven op je werk en lekker snoepen. Dat ze dan ook hard moet studeren, vindt ze een bijzaak.

In de taxi zingen twee meisjes van vijf “oh I’ll follow, I’ll follow you”. Complimenten. Ze zingen prachtig en spreken de Engelse woorden perfect uit. Maar waar gaat het over? Ik leg de betekenis van de woorden uit en de kinderen zingen verder. Even later hoor ik één van de meisjes tegen haar buurman zeggen “weet jij wel wat dat betekent? Dat ik je volg, helemaal tot in de zee!”. Als we bij de tweede school aankomen, vraag ik de kleuters mee te komen naar het schoolplein. “Oké! I’ll follow!” roept het ene meisje. “Ik ook!” roept het jongetje.

Op het schoolplein moeten we vijf minuutjes wachten en de kinderen vermaken zich op het duikelrek. Terwijl ze ondersteboven hangen kijken de jongen en het meisje elkaar aan. “Jij hebt een rooie kop!” zegt het jongetje en hij proest het uit. “Dat komt omdat mijn bloed in mijn hoofd zakt” legt het meisje uit. “Heb ik dat ook?” vraagt het jongetje. “Dat weet ik niet,” antwoordt het meisje “jij bent bruin dan kun je dat niet zien”. “Of hij heeft geen bloed” oppert het andere meisje. De twee kijken haar, nog steeds ondersteboven, aan en roepen tegelijk “WELLES!”. “Anders kan hij toch niet leven joh.” Het derde meisje hangt nu ook op haar kop en heeft haar schaduw op de grond ontdekt. Ze flappert met haar armen alsof ze vleugels heeft en zegt dat ze een schaduwvogel op de grond ziet vliegen. De anderen vinden dit een machtig interessante ontdekking. Terwijl ze met de stang in hun buik steeds roder aanlopen, maken ze met hun handen allerlei schaduwfiguren. Dan gaat de schoolbel.

Het jongetje dat naast me zit in de taxi, perst zijn lippen samen en zijn wenkbrauwen omlaag. Ik zeg hem dat hij er een beetje boos uitziet en vraag of er iets is. “Ik moet vandaag naar mama, van papa mag ik altijd lekkere dingen eten maar van mama moet ik altijd gezond eten.” Hij spreekt gezond uit alsof hij het over een hondendrol heeft. Tsja, gezond is niet altijd lekker, maar het heeft ook voordelen. Het heet niet voor niets gezond. De andere kinderen helpen het me uitleggen. Van gezond krijg je spierballen, je hersens worden er slim van en je wordt niet zo snel ziek. De wenkbrauwen van het jongetje schieten ineens omhoog. “Ik zit op vechtsport! Dus van gezond kan ik beter vechten! Pauwah baf! Papa zit ook op vechtsport.” “Dan moet jouw papa ook gezond eten” zegt een meisje. “Nee, dat kan niet. Mama wil niet meer met papa eten dus hij krijgt geen gezond eten, alleen ik. En dan word ik nóg sterker dan papa!”

Als we bij de BSO aankomen, vat ik voor mezelf het ritje samen. Motoriek, taalvaardigheid, cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling en creativiteit. Onderweg zijn alle ontwikkelingsgebieden aan bod gekomen. De kinderen hebben zich vermaakt terwijl ze van alles ontdekten en leerden en ik heb van hen genoten. Nee, zo jammer vind ik dat taxi rijden eigenlijk niet.

2 opmerkingen:

  1. Dat klinkt als een échte juf, die heel veel plezier heeft in haar werk met kinderen, top!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit zijn natuurlijk de woorden van je moeder ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier je reactie achter