Welkom op mijn weblog waar kind en opvoeder centraal staan. Hier vind je informatie en tips op het gebied van opvoeding en kinderopvang, verhalen en informatie over de dagelijkse praktijk van de pedagogisch medewerker, nieuwtjes, grappige kinderuitspraken en anekdotes en heel veel beeldmateriaal van activiteiten en uitstapjes. Op deze manier probeer ik mijn beroep in beeld te brengen, andere opvoeders te inspireren en zelf actief bezig te zijn met mijn passie voor pedagogiek. Zelf ben ik vakvolwassen pedagogisch medewerker op de BSO. Veel lees- en kijkplezier en laat gerust een berichtje achter!


- Wendy Hoogeveen


maandag 20 februari 2012

Experimenteren met magneten

Ik durf te wedden dat er meer vrouwelijke pm'ers zijn die enigszins terughoudend tegenover technische activiteiten staan. Wat weten wij daar nou helemaal vanaf? Onze emancipatie houdt over het algemeen wel zo'n beetje op wanneer de oven het begeeft of de fietsband lek is. Tragisch maar waar.

Jammer, want kinderen vinden het nu juist zo leuk om te experimenteren. Vooral jongens vinden hierin een grote uitdaging. Denk je dat zij weten hoe alles werkt en in elkaar zit? Welnee! Maar dat is nu juist zo leuk: proberen, onderzoeken, ontdekken, leren. Misschien is het tijd dat wij vrouwen ons gewoon ook eens aan dit proces onderwerpen.

Ik heb het geprobeerd met een activiteit over magnetisme en het viel reuze mee. Het leukste was misschien nog wel dat ik volledig mee kon gaan in de ervaring van de kinderen. We begonnen allemaal blanco aan het project en ik merkte dat ik het heel fijn vond om het niet bij voorbaat allemaal (beter) te weten. Het feit dat ik er zogezegd onwetend aan begon, zorgde ervoor dat ik veel betere vragen kon stellen om de kinderen te stimuleren door te experimenteren. Steeds wanneer er iets verrassends gebeurde, vroegen we ons nieuwe dingen af en probeerden we nieuwe dingen uit.

Voor de activiteit heb ik gebruik gemaakt van Ein-O Magnetica; een techniekdoos rond het thema magnetisme met allerlei materialen en een boekje waarin opdrachten en achtergrondinformatie staan. Met deze doos als basis kun je de kinderen de activiteit gemakkelijk laten uitbouwen. Ze zijn vindingrijk genoeg. Zo vroegen ze zich af wat er in de omgeving allemaal magnetisch was, hoe sterk de magneten waren en of je iets dat aan een magneet blijft plakken ook zelf magnetisch kunt maken.

 

 

We zijn er een hele middag zoet mee geweest en de kinderen waren zó enthousiast dat we de volgende Ein-O-dozen al klaar hebben staan: optica en mechanica. Dat ik daar de ballen verstand van heb, baart me niet langer zorgen. Ik heb weer een stukje van het kind in mezelf teruggevonden en herontdekt hoe leuk het is om samen te ontdekken en leren. Vrouwen, staakt  het vrezen: a-technisch zijn heeft zo zijn voordelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter