Welkom op mijn weblog waar kind en opvoeder centraal staan. Hier vind je informatie en tips op het gebied van opvoeding en kinderopvang, verhalen en informatie over de dagelijkse praktijk van de pedagogisch medewerker, nieuwtjes, grappige kinderuitspraken en anekdotes en heel veel beeldmateriaal van activiteiten en uitstapjes. Op deze manier probeer ik mijn beroep in beeld te brengen, andere opvoeders te inspireren en zelf actief bezig te zijn met mijn passie voor pedagogiek. Zelf ben ik vakvolwassen pedagogisch medewerker op de BSO. Veel lees- en kijkplezier en laat gerust een berichtje achter!


- Wendy Hoogeveen


vrijdag 17 februari 2012

Bouwen aan vertrouwen


De ouders van de BSO zijn over het algemeen kritische productafnemers. Het gaat hier immers om hun kinderen en ze moeten er genoeg voor betalen. Het is dus van het grootste belang dat wij, professioneel medeopvoeders, steeds zo veel mogelijk aan de wensen en verwachtingen voldoen. Zeker in tijden van crisis. De klant is koning. U vraagt, wij draaien. Althans, daartoe doen wij ons stinkende best.

De pedagogisch medewerker is er in de eerste plaats voor het welbevinden van het kind en het is voor ons de grootste vanzelfsprekendheid dat dit belang voorop gesteld wordt. Tegenwoordig is het minstens zo belangrijk om te denken in het belang van de ouders. Er is sprake van recessie, baanverlies, we wonen in een krimpregio en vergeet de concurrentie niet. We moeten alle zeilen bijzetten om ervoor te zorgen dat ouders toch de keuze voor professionele en verantwoorde kinderopvang blijven maken.

Het gaat niet langer voornamelijk om het bieden van pedagogische kwaliteit maar om flexibiliteit en betaalbaarheid. Met de pedagogische kwaliteit zit het wel goed, zo blijkt uit de vele positieve reacties van ouders. Toch maken zij zich zorgen: zij willen zeker zijn van een opvangplaats en moeten financiële overwegingen maken.

Tijd om het eerste en meest cruciale opvoedingsdoel toe te passen op de ouders: het bieden van veiligheid en geborgenheid. Tijdens de overdrachtmomenten zijn we steeds vaker bezig het vertrouwen van ouders overeind te houden. De mening van een ontevreden klant verspreidt zich namelijk als een lopend vuurtje en dat is voor niemand leuk. Het is aan ons om open, welwillend en integer met deze vertrouwenskwestie om te gaan. Om in woord en daad uit te dragen: jullie kunnen op ons rekenen.

Heel fijn dat jullie die activiteit aangeboden hebben maar hoe zit het nu met mijn ruilaanvraag? En kan mijn kind een dagje extra komen in de vakantie? Kunnen jullie hem donderdag naar zwemles brengen? Is er volgende week een plekje in de taxi voor mijn kind? En klopt het dat die andere aanbieder een lagere uurprijs handhaaft?

Formulieren met handtekeningen, notities in roosters en rekenvoorbeelden zijn nodig om ouders gerust te stellen, maar wat moet dat moet. Pas als ouders zich gehoord en serieus genomen voelen in hun behoefte aan deze zekerheden, verschijnt er weer een glimlach en kunnen we het toch nog even over die activiteit hebben. Want natúúrlijk vinden zij het welbevinden van hun kind belangrijk en uit het feit dat ouders hier niet meteen over beginnen, spreekt eigenlijk al enorm veel vertrouwen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter