Welkom op mijn weblog waar kind en opvoeder centraal staan. Hier vind je informatie en tips op het gebied van opvoeding en kinderopvang, verhalen en informatie over de dagelijkse praktijk van de pedagogisch medewerker, nieuwtjes, grappige kinderuitspraken en anekdotes en heel veel beeldmateriaal van activiteiten en uitstapjes. Op deze manier probeer ik mijn beroep in beeld te brengen, andere opvoeders te inspireren en zelf actief bezig te zijn met mijn passie voor pedagogiek. Zelf ben ik vakvolwassen pedagogisch medewerker op de BSO. Veel lees- en kijkplezier en laat gerust een berichtje achter!


- Wendy Hoogeveen


dinsdag 11 oktober 2011

JongensTalent

Jongens. Ze zijn drukker, impulsiever, brutaler, fysieker, meer roekeloos en 'moeilijker in bedwang te houden' dan meisjes. Dit zijn veel gehoorde opmerkingen en in een heel aantal gevallen komt het ook best dicht bij de waarheid. Het probleem, als ik het zo mag noemen, in de kinderopvang is dat dit bij de -veelal vrouwelijke- pedagogisch medewerkers niet zelden een negatieve connotatie heeft. Je kunt je afvragen of dat terecht is. Zijn deze eigenschappen die vaak bij jongens gezien worden lastig en ongewenst of hoort het bij hun ontwikkeling? Kunnen wij de manier waarop we tegen deze eigenschappen aan kijken zo veranderen dat we ons niet afvragen hoe we ze kunnen afleren of onderdrukken maar waarom ze bestaan en hoe we ze op een positieve manier kunnen gebruiken om jongens op een goede manier in hun ontwikkeling te stimuleren?

Tijdens het pedagogisch ontwikkeltraject hebben we speciaal stilgestaan bij jongensgedrag. En dan met name bij hoe dit gedrag in relatie staat met de mate waarin tegemoet gekomen wordt aan hun ontwikkelingsvragen. Waarom zijn ze zo beweeglijk en luidruchtig? Waarom gaan ze zo wild met de materialen om? Waarom kunnen ze niet een half uur stil zitten om 'iets moois' te kleien?

Op 1 oktober 2011 is er een website gelanceerd waarop dit onderwerp uitgebreid belicht wordt: http://www.jongenstalent.nl/

JongensTalent is een expertisecentrum voor de ontwikkeling van jongens en hun talenten. Hoewel de inhoud vooral gericht is op onderwijs, denk ik dat de website voor medewerkers in de kinderopvang ook veel nuttige informatie bevat. In de kinderopvang is nog steeds weinig begrip voor typisch jongensgedrag en om meer begrip voor hun gedrag te kweken, zul je moeten leren hun gedrag te begrijpen zodat je er adequaat mee om kunt gaan.

Een voorbeeld. Zet een jongen en een meisje aan tafel met een bonk klei. Het meisje zal al snel een concreet object boetseren terwijl de jongen experimenteert met het materiaal om te ontdekken wat hij er allemaal mee kan. Zet je er dan maar snel overheen dat hij geen aanstalten maakt om een mooie olifant te kleien want dat wil hij helemaal niet. Hij wil erop slaan, eraan trekken, het in stukjes hakken. Dát vindt hij leuk en is dat niet precies waar het om gaat? Wees vooral niet teleurgesteld want dat is niet bevorderlijk voor zijn zelfvertrouwen maar prijs hem om het feit dat hij deelneemt aan de activiteit en laat hem dat lekker op zijn eigen manier doen.

In de BSO is er naar mijn mening nog veel te winnen als het gaat om de omgang met jongens en hun gedrag. Neem dus vooral eens een kijkje op http://www.jongenstalent.nl/ en doe er je voordeel mee!


2 opmerkingen:

  1. Hé, Wat een superblog is dit toch. Bordevol leuke inspiratie voor op de BSO.
    Als de jongens bij ons heel wild zijn pak ik wel eens 2 gymmatten erbij en gaan we worstelen. Goed begeleid natuurlijk en met duidelijke regels die ze zelf heel goed kunnen verzinnen. Maar worstelen is leuk maar niet als je meer dan 6 kinderen hebt want dan duurt het wachten veel te lang.
    Heb je nog andere tips om het gedrag wat je liever niet wilt zien in een drukke groep in gezonde banen te leiden. Dus zonder dat ik de hele middag roep 'jongens nu gaan jullie iets rustigs verzinnen!'
    x liset

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Liset, dank je wel :) Ik ben toevallig op dit moment mijn scriptie aan het afronden en dat gaat over het aansluiten op jongensgedrag door vrouwelijke pm'ers. Als t helemaal af is zal ik de meest interessante stukken op dit blog zetten. Voor nu kan ik je aanraden om het boek "Hoera, het is een jongen/meisje" van Betsy vd Grift te lezen, staat bomvol praktische tips en info over dit onderwerp. Ben laatst naar een lezing van haar geweest, erg inspirerend! Wat ook leuk is voor de jongens: stocks aanschaffen. Dat zijn stokken van ongeveer een meter lang met aan de uiteinden touwen waar ze hutten e.d. mee kunnen bouwen. Of zet oude apparaten en gereedschap op de BSO, kunnen ze lekker demonteren. Verder is mijn ervaring dat jongensgedrag op een positieve manier tot uiting komt in bijvoorbeeld een bos of park waar ze vrij kunnen rennen, klimmen, schreeuwen en stoeien. Succes met de boys!

      Verwijderen

Laat hier je reactie achter